Thursday 18 October 2012

Refleksi Pembelajaran Minggu Ke-4

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sudah 4 minggu saya belajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Sungguh cepat masa berlalu. Saya masih lagi tercari-cari suasana belajar di UKM. Namun,sesi pembelajaran tetap diteruskan seperti biasa. Penulisan blog saya pada kali ini ialah tentang apa yang dipelajari dalam kelas komputer dalam pendidikan pada minggu ke-4. Pada minggu ini saya didedahkan dengan mengenai Web 2.0. Adakah anda mengetahui apa itu Web 2.0?.Tentu ada segelintir daripada anda yang mengetahui apa itu Web 2.0 dan mungkin ada yang tidak tahu apa itu Web 2.0. Saya sendiri pun tidak tahu apa itu Web 2.0, malah tidak pernah mendengar perkataan ini sebelum ini. Dengan penjelasan yang diberikan oleh Puan Fariza,barulah saya tahu apa itu Web 2.0.

Apakah yang dimaksudkan dengan Web 2.0???...

Web 2.0 adalah merupakan satu inovasi perisian serta aplikasi internet dari web berbentuk statik kepada web yang lebih dinamik serta fleksibel. Kandungan yang dipersembahkan lebih interaktif dan pelbagai. Ianya menekankan konsep komunikasi web 2 hala dan bukan lagi hanya penyampai informasi semata-mata.

Siapakah yang mewujudkan Web 2.0???..

Ia diperkenalkan dalam O'Reilly Media Web 2.0 Conference pada tahun 2004. Pemahaman konsep serta takrifan terhadap Web 2.0 masih kabur pada asalnya. Dua pakar komputer iaitu O'Reilly dan John Battelle
telah memberi satu rumusan khusus terhadap Web 2.0 kepada umum.


Contoh bagi Web 2.0 ialah:

-Blog
-Facebook
-Youtube
-Google
-Yahoo
-Skype






Ciri-ciri Web 2.0

>Membolehkan pengguna untuk melakukan lebih daripada sekadar mencari maklumat
>Mencari maklumat melalui kata kunci
>Web sebagai platform
>Gabungan maklumat dan pengetahuan
>Kekuatan data
>Kitaran kemaskini perisian
>Model aturcara yang mudah
>Integrasi perisian melalui pelbagai alat
>Rich user experiences

No comments:

Post a Comment